Lipoedeem: wat is het en wat kan fysiotherapie betekenen?

Wat is lipoedeem?

Lipoedeem is een veelvoorkomende, maar relatief onbekende aandoening waarbij er sprake is van een abnormale vetverdeling. Dit uit zich voornamelijk in de benen, maar kan ook voorkomen in de armen en het bovenlichaam. Lipoedeem is een chronische aandoening die voornamelijk bij vrouwen voorkomt. De symptomen uiten zich vaak pas na de puberteit.

Oorzaken van lipoedeem

Hoe lipoedeem precies ontstaat is onduidelijk, echter zijn er meerdere oorzaken mogelijk, namelijk: hormonale oorzaak (vaak na de puberteit), genetische oorzaak (vaak bij vrouwen) en overgewicht waardoor sowieso vetophoping plaatsvindt.

Symptomen van lipoedeem

Bij lipoedeem komen verschillende symptomen voor:

• Een symmetrische toename van vetweefsel op heupen, bovenbenen, knieën en kuiten, waarbij de enkels en voeten niet of nauwelijks betrokken zijn. Er is dan duidelijk een rand (ook wel cuff genoemd) zichtbaar boven de enkels. Ook kunnen de bovenarmen betrokken zijn. Net zoals de enkels en voeten blijven de polsen en handen meestal vrij;
  • Dit vetweefsel en de huid aldaar is vaak pijnlijk. De pijn kan aanwezig zijn tijdens bewegen (traplopen, wandelen etc) of zelfs al bij lichte aanraking;
  • Vermoeid gevoel in de ledematen;
  • Moeite met bewegen door pijnklachten of vermoeidheidsklachten;
  • Snel blauwe plekken hebben.

Lipoedeem en vocht

Bij lipoedeem is er dus niet per definitie sprake van het vasthouden van vocht. Er is echter wel een vorm van lipoedeem waarbij er een vochtcomponent (lymfoedeem) aanwezig is namelijk, lipolymfoedeem.

Fysiotherapie bij lipoedeem

Fysiotherapie kan een belangrijke rol spelen bij de behandeling van lipoedeem. Het doel van fysiotherapie is om de mobiliteit te verbeteren, de pijn te verminderen en de kwaliteit van leven te verhogen. Dit kan onder andere worden bereikt door middel van compressietherapie (zwachtelen en/of therapeutisch elastische kousen), oefentherapie, adviezen en informatie met betrekking tot bewegen. Bij lipolymfoedeem kan manuele lymfedrainage werken. Daarnaast kan de fysiotherapeut advies geven over voeding en leefstijl om het gewicht en de gezondheid te verbeteren.

Diagnosestelling bij lipoedeem

Als u denkt dat u lipoedeem heeft, is het belangrijk om contact op te nemen met uw huisarts en/of fysiotherapeut. Een diagnose kan worden gesteld op basis van uw klachten en lichamelijk onderzoek. Vervolgens kan er een behandelplan worden opgesteld dat is afgestemd op uw specifieke situatie.

Meer informatie of een afspraak maken?

Bent u benieuwd wat fysiotherapie voor u kan betekenen bij lipoedeem? Of heeft u andere fysieke klachten waarbij fysiotherapie kan helpen? Neem dan gerust contact op met onze praktijk. Onze fysiotherapeuten staan voor u klaar om u te helpen bij het verbeteren van uw mobiliteit en kwaliteit van leven. Samen werken we aan een gezond en vitaal lichaam.