Vliegwieltraining (of inertietraining) is voor velen een onbekende manier van trainen. In vergelijking met weerstandstraining met gewichten is het effect van vliegwieltraining groter, efficiënter en meer geoptimaliseerd. Waarom? Bij vliegwieltraining kun je de kracht die je levert opslaan in een vliegwiel. Met wat tips en hier en daar wat hulp van je trainer kun je dus bij iedere herhaling ‘overload’ creëeren. Dit zorgt voor vijftien effectieve herhalingen in plaats van slechts drie of vier.
‘Hey Arnold, ever heard about the flywheel?’
We leven in een maatschappij waarin alles wordt geoptimaliseerd. Zo maken we betere (zuinigere) auto’s en is de bouwmarkt zo ingericht dat je alles snel kunt vinden. Daarnaast nemen we de beste voedingssupplementen tot ons en we gaan trouw naar de sportschool om ons lichaam zo ‘geoptimaliseerd’ als mogelijk te krijgen.
‘The last three or four reps is what makes the muscle grow. This area of pain divides a champion from someone who is not a champion.’ – Arnold Schwarzenegger
De woorden van deze kampioen kloppen als een bus. Bij trainen met gewichten, barbells en/of pulley’s zijn het de laatste herhalingen die je sterker maken. Je wilt je spieren zo vermoeien dat ze wel moeten groeien (het ‘overload’ effect). Niet echt geoptimaliseerd dus, vijftien herhalingen en de winst pas behalen vanaf de twaalfde. Dat kan beter!
Nog meer voordelen
Naast de effectievere manier van trainen blijkt de manier waarop je spieren de kracht te verduren krijgen ook voor andere voordelen te zorgen. Zo kunnen pezen makkelijker herstellen van een blessure en kun je sneller vooruitgaan op bijvoorbeeld sprongkracht en wendbaarheid! Een grootschalige studie heeft aangetoond dat de effecten voor jongeren het grootst zijn. Bij ouderen is aangetoond dat kracht, balans en looppatroon binnen zes weken verbeteren (en ze hierdoor dus een lager valrisico hebben).
Hoe werkt vliegwieltraining?
Bij dit soort training is een vliegwiel verbonden met een metalen as. Het wiel begint te draaien door te trekken aan een lint of touw, welke verbonden is aan de as van het wiel. Hierdoor kun je door het samentrekken (concentrisch) van je spieren ervoor zorgen dat je energie opslaat in het wiel (hij begint, steeds sneller, te roteren). Wanneer het lint of touw volledig is uitgetrokken, draait het wiel toch nog door waardoor het lint of touw weer terugtrekt. Dit betekent dus dat je spieren verlengen (excentrisch) en toch de trainingsprikkel (overload) krijgen. Je moet immers het draaiende wiel stoppen.
Daarnaast is het zo dat je bij verschillende oefeningen een harnas draagt. Hierdoor wordt de belasting op je onderrug verminderd (bijvoorbeeld bij een squat).
Dus, het wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden. Echter, voor velen zal deze vorm van trainen een totaal nieuwe ‘uitvinding’ zijn. Overigens heeft de universiteit van Barcelona zeer recent uitgevonden dat twee weken vliegwiel-trainen al een enorme toename in kracht veroorzaakt!
Demonstratie vliegwieltraining door collega Michel
Collega Michel demonstreert een complete vliegwieltraining. Interesse in de mogelijkheden? Wij leggen graag meer uit wat we voor u kunnen betekenen. U kunt via deze link contact opnemen met een van onze therapeuten.