Diagnose Parkinson, alles wat u moet weten

Meestal gaat er een aantal doktersbezoeken vooraf aan de diagnose Parkinson. Er wordt een behandeltraject opgestart terwijl de prognose meestal nog niet duidelijk is. U bent niet de enige met deze diagnose. Alleen al in Nederland zijn er 50.000 mensen met de ziekte van Parkinson. En wereldwijd zijn er minstens 10 miljoen mensen die de ziekte hebben.

Wat is Parkinson?

De ziekte van Parkinson is een neurologische aandoening. De oorzaak ervan is nog niet bekend. Zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden kunnen de ziekte krijgen. De symptomen zijn niet alleen fysiek van aard maar vaak ook psychisch. Fysieke symptomen zijn bijvoorbeeld trillende handen en stijfheid. En psychische symptomen zijn bijvoorbeeld depressies en initiatiefloosheid. Maar de ziekte verloopt bij geen twee mensen hetzelfde.

Wat is Parkinsonisme?

Er wordt gesproken over parkinsonisme als mensen de symptomen hebben van de ziekte van Parkinson maar de oorzaak anders is. De overeenkomst is dat bij beide aandoeningen hetzelfde hersengebied is aangedaan.

Oorzaak van Parkinson

De oorzaak van de ziekte is niet bekend. We weten eigenlijk alleen dat de zwarte kernen in de hersenen afsterven. Maar waarom dat gebeurt, weten we niet. De symptomen die een parkinsonpatiënt heeft, worden veroorzaakt door een tekort aan dopamine. Dopamine wordt geproduceerd in die zwarte kernen (substantia nigra). Dopamine is een neurotransmitter die informatie van de ene naar de andere zenuwcel overbrengt.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

In het beginstadium is de ziekte van Parkinson helaas moeilijk vast te stellen. De neuroloog stelt de diagnose op basis van uiterlijke symptomen en neurologisch onderzoek. De ziekte van Parkinson is niet vast te stellen door middel van een hersenscan. Toch wordt zo’n scan meestal wel gemaakt. Dat is om andere ziektebeelden uit te sluiten. Als men vervolgens uitgaat van de ziekte van Parkinson wordt vaak een proefbehandeling gestart met levodopa. Mensen met Parkinson reageren hier meestal goed op.

Behandeling van Parkinson

In dit blog beperken we ons tot het paramedische behandelplan. Parkinson is een complexe ziekte. De symptomen veroorzaken problemen in dagelijkse activiteiten. En dan gaat het om zowel fysieke als psychische problemen. Vanwege deze brede beperkingen zijn behandeltrajecten altijd multi-disciplinair. Er is niet alleen een fysiotherapeut en een ergotherapeut nauw betrokken. Maar ook een diëtist en een psycholoog of maatschappelijk werker. De hulpvraag van de patiënt is uiteraard altijd het uitgangspunt van de behandeling.

Houben Fysiotherapie & Personal Training is aangesloten bij ParkinsonNet. En wij beschikken over een multidisciplinair team en netwerk om u zo goed mogelijk te ondersteunen.

Heeft u interesse in een behandeling of wilt u graag meer informatie? Neem gerust contact met ons op. Bel 046 – 888 10 07 of stuur een mail naar in**@ho*****************.nl . U kunt ook gebruik maken van ons contactformulier.